بیت کوین

بیت کوین چیست؟

بیت کوین (BitCoin) پول آینده

خرید و فروش بیت کوین

بیت‌کوین (BitCoin) معادل پول نقد اینترنتی است. شما میتوانید بیت‌کوین را از طریق اینترنت مستقیما و بدون هیچ واسطه ای برای هرکسی در هر کجای دنیا ارسال کنید. این ارسال با سرعتی کمتر از یک ساعت و با کارمزدی بسیار ناچیز به مقصد خواهد رسید. همچون پول نقد، نقل و انتقالات بیت‌کوین هم لغو کردنی نیستند. بیت‌کوین در سراسر جهان خرید و فروش میشود.

بیت کوین (Bit Coin)
بیت کوین (Bit Coin)

کمی از تاریخچه

بیت کوین (Bit Coin) یکی از اولین پیاده سازی ها با مفهوم پول رمزگذاری شده است که اولین بار در سال ۱۹۹۸توسط Wei Dai مطرح شد. بیت کوین روی این تصور بنا شده است که پول میتواند هر شیء یا هر نوع از رکورد باشد که به عنوان پرداخت برای کالاها و خدمات و بازپرداخت بدهی ها در کشور معین یا زمینه اجتماعی-اقتصادی پذیرفته شده است. بیت کوین حول ایده ی جدیدی از پول طراحی شده است که به جای اینکه بر قدرت مرکزی تکیه کند از رمزگذاری استفاده میکند تا ایجاد و تراکنش های خود را کنترل کند.

در سال ۲۰۰۹؛ اولین مشخصات و اثبات بیت کوین در یک لیست پستی رمز نویسی، توسط یک عضو با نام مستعار Satoshi Nakamoto منتشر شد. در اواخر سال ۲۰۱۰، Satoshi پروژه را رها کرد و گفت او باید به سراغ چیزهای دیگر برود. مخترع بیت کوین هرگز هویت خود را فاش نکرد و به راحتی اختراع خود را برای جهان باقی گذاشت. هنوز هم منشا و انگیزه پشت بیت کوین یک راز بزرگ است.

از سال ۲۰۱۰، انجمن بیت کوین با تعداد زیادی از توسعه دهندگان که روی این پروژه کار میکردند، توسعه یافت. در طی ژوئن و جولای ۲۰۱۱، بیت کوین ناگهان توجه رسانه ها را به دست آورد که آن را به سمت یک رالی بزرگ خرید هدایت کرد. کم کم نتیجه این اندیشه تورم را در اواخر سال ۲۰۱۱ کاهش داد و بعد از آن قیمت بیت کوین بار دیگر به آرامی با پشتوانه ارتقاع آن در ۲۰۱۱ بالا رفت.

در ۲۷ سپتامبر ۲۰۱۲، بنیاد بیت کوین با یک کوشش برای استاندارد سازی، محافظت، و ترویج بیت کوین ایجاد شد. امروزه اقتصاد بیت کوین به سرعت با کاربران جدید که هر روز به آن می پیوندند توسعه می یابد.

هم اکنون ارزش تمام بیت کوین های در گردش، بیش از ۴ میلیارد دلار آمریکا است.

ویژگی های فنی

این ها ویژگی های پایه شبکه ی بیت کوین است:

  • بیت کوین می تواند بین هر نود اختیاری در شبکه منتقل شود.
  • تراکنش ها تغییر ناپذیرند.
  • با استفاده از یک زنجیره بلاک از پرداخت های تکراری جلوگیری میشود.
  • تراکنش ها در چند ثانیه منتشر و بین ۱۰ تا ۶۰ دقیقه تایید می شوند.
  • پردازش تراکنش و صدور پول در مجموع با استخراج (Mining) انجام داده می شود.
  • تراکنش ها در هر زمانی صرف نظر از اینکه کامپیوتر شما خاموش باشد یا روشن دریافت می شوند.

ویژگی های منحصر بفرد

اینها فهرست کارهایی است که فقط با بیت‌کوین امکانپذیر است:

  • بیت‌کوین را به صورت بین المللی با هزینه ای ناچیز منتقل کنید.
  • اگر قصد فروش محصولات خود را در اینترنت دارید بدون نیاز به درخواست درگاه پرداخت از بانک ها یا موسسات دیگر میتوانید فروش از طریق بیت‌کوین را آغاز کنید.
  • ثروت خود را در برابر کاهش ارزش پول دولتها محافظت کنید.

چرا مشتریان بیت‌کوین را می پسندند؟

دلایل زیادی وجود دارد که مشتریان بیت‌کوین را ترجیح میدهند :

  • پرداخت آسانتر: پرداخت با بیت‌کوین به مراتب راحتر از پرداخت با کارت بانکی است. برخلاف کارتهای بانکی با بیت‌کوین نیازی نیست که شماره کارت، تاریخ انقضا، نام صاحب کارت و رمز کارت را وارد کنید.
  • قیمت های ارزان تر: بانک های ارائه دهنده درگاه های پرداخت اینترنتی معمولا درصدی از فروش را از فروشندگان بابت کارمزد کسر میکنند. با استفاده از بیت‌کوین فروشندگان میتوانند این کارمزد به صورت تخفیف به مصرف کنندگان ارائه کنند.
  • حریم خصوصی بالاتر: با بیت‌کوین خریدار تنها اطلاعات ضروری برای خرید را در اختیار فروشنده قرار میدهد. برای مثال اگر شما خدمتی را از سایتی خریداری کرده اید که نیازی به ارسال پستی ندارد، شما آدرس خود در اختیار فروشنده قرار نخواهید داد.
  • امنیت بالاتر: با بیت‌کوین خریدار مبلغ خرید را مستقیما برای فروشنده ارسال میکند و در این میان هیچ واسطه ای نیست. خریدار هیچ اطلاعاتی مانند شماره کارت یا رمز کارت را در اختیار فروشنده قرار نمیدهد تا در آینده مکان سوء استفاده از آن باشد.
  • استفاده از بیت‌کوین ارزش آن را بالاتر میبرد: اگر شما مقداری بیت‌کوین پس انداز کرده اید شما میتوانید با استفاده کردن از آنها ارزش بیت‌کوین را بالا ببرید. استفاده از بیت‌کوین باعث افزایش تقاضا برای آن و در نتیجه بالا رفتن ارزش آن خواهد شد.

چرا فروشندگان بیت‌کوین را می پسندند؟

دلایل زیادی وجود دارد که فروشندگان بیت‌کوین را ترجیح میدهند :

  • برگشت ناپذیر بودن تراکنش ها: فروشندگان میتوانند امکان بازگرداندن پول را در سایت خود پیش بینی کنند اما این کار در اختیار خود فروشنده است و جلوی برگشت های تقلبی را میگیرد.
  • کارمزد ناچیز در نقل و انتقالات: دریافت بیت‌کوین رایگان است و ارسال آن هزینه ناچیزی دارد.
  • پذیرش بیت‌کوین به صورت بین المللی: از هر کسی در هر جای دنیا با اطمینان پول دریافت کنید. در چند ثانیه فروشنده میتواند متوجه شود که پول در راه است و تراکنش در مدت ۱۰ دقیقه تا یک ساعت نهایی خواهد شد.
  • بدون کارمزد یا هزینه راه اندازی درگاه پرداخت: فروشنده ها، پرداخت های خریداران را مستقیما دریافت میکنند. فروشندگان نیازی به دریافت درگاه از هیچ بانک یا شرکت دیگری را ندارند. فروشندگان لازم نیست نگران عدم پذیرش فروشگاه برای دریافت درگاه یا پرداخت با تاخیر از طرف درگاه اینترنتی و یا فسخ قرارداد پرداخت از طریق بانک یا شرکت ارائه کننده درگاه باشند.

آیا بیت‌کوین از پول های رایج بهتر است؟

چند دلیل برای اینکه بیت‌کوین از پول های رایج بهتر است :

  • بیت‌کوین یک واحد پولی بین المللی است: بیت‌کوین را میشود در سراسر جهان خرج کرد.
  • بیت‌کوین قابل جعل کردن نیست: هیچ تکنولوژی چاپی نمیتواند شبکه بیت‌کوین را فریب بدهد.
  • بیت‌کوین نمیتواند بی ارزش شود: تنها ۲۱ میلیون بیت‌کوین قابل صدور است. بر خلاف واحد پول های رایج، از آنجایی که بیت‌کوین به هیچ دولت یا بانکی وابسته نیست، افزایش سقف بدهی های دولت و تغییر در سیاست های مالی نمیتواند باعث کم شدن ارزش بیت‌کوین شود.

تکنولوژی

بیت‌کوین بوسیله جدیدترین تکنولوژی های روز پیاده سازی شده است.

  • رمزگذاری که در سیستم های بانکداری اینترنتی مورد استفاده قرار میگیرد.
  • شبکه نقطه به نقطه (Peer to Peer Network) امکان دخالت اشخاص و دولت ها را در سیستم از بین میبرد.
  • نرم افزار بیت‌کوین متن باز است و به همه اجازه میدهد تا کدها را بررسی و بهبود دهند.

چگونه همین امروز بیت‌کوین بخرید

هم اکنون تعداد زیادی از سایت های خارجی و چند مورد از سایت های ایرانی اقدام به خرید و فروش Bit Coin بصورت آنلاین نموده اند، که در آینده چند مورد از بهترین ها بررسی و معرفی می گردند.

با بیت‌کوین چه کار می توان کرد؟

  • بیت‌کوین خود را پس انداز کنید. بهترین راه پس انداز بیت‌کوین این است که آن را درون کیف پول خود (Wallet) و بصورت آفلاین نگهداری کنید تا از خطر دزدیده شدن توسط هکر ها در امان باشید.
  • بیت‌کوین خود را بفروشید.
  • بیت‌کوین های خود را برای خرید در اینترنت خرج کنید. سایت های زیادی هم اکنون محصولات و خدماتشان را در قبال دریافت بیت کوین نیز ارایه می کنند.

ریسک های بیت‌کوین

هرگز تمام دارایی خود را در بیت‌کوین سرمایه گذاری نکنید. بیت‌کوین یا هر پول دیگری بدون ریسک نیست. برای مثال، هرکدام از موارد زیر ممکن است اتفاق بیافتد:

  • یک واحد پولی رمزگذاری دیگر بر بیت‌کوین پیشی بگیرد (شبکه های دیگری سعی در رقابت با بیت کوین دارند که تا کنون موفق نبوده اند نظیر لایت کوین).
  • نقصی در الگوریتم رمزگذاری پیدا شود. (این همان سیستمی است که در رمزگذاری سیستم های بانکداری اینترنتی استفاده میشود پس اگر چنین ضعفی در این الگوریتم پیدا شود، کاربران بیت‌کوین هم از الگوریتم جدید استفاده خواهند کرد.)
  • دولت ها ممکن است بیت‌کوین را ممنوع کنند. (این کار شبیه ممنوع کردن اینترنت به دلیل استفاده های غیرقانونی از اینترنت است. ممنوع کردن اینترنت به دلیل ضررهای ارتباطی برای دولت و مردم آن کشور بعید است. به همین شکل هم ممنوع کردن بیت‌کوین به دلیل ضررهای اقتصادی برای دولت و مردم آن کشور دور از ذهن است.)
  • یک اشکال غیر قابل رفع در پروتکل بیت‌کوین پیدا شود. (هکر ها دو سال است که به دنبال اشکال در این پروتکل هستند و هنوز کسی موفق نشده است.)

ساخت کیف پول بیت کوین (BitCoin Wallet)

در مطلب ساخت کیف پول بیت کوین (BitCoin Wallet) می توانید روش های افتتاح حساب بیت کوین را یاد بگیرید.

کسب درآمد با بیت کوین

در مطلب آموزش کسب درآمد آنلاین با بیت کوین، این مورد توضیح داده شده است و شما می توانید با مطالعه آن براحتی شروع به کسب درآمد نمایید.

این بود مطلب بیت کوین چیست؟ از آی آر سرگرمی

در صورت تمایل می توانید از طریق آدرس بیت کوین زیر ما را حمایت کنید (مبلغ دلخواه): ۱Fj5Aw2V7eZD9G1HQA2mRvw9TGtrvhM1MM

کمک مالی با بیت کوین
کمک مالی با بیت کوین