بررسی مشکل نویز در ADSL

شاید شما هم چندین بار با مشکلی کندی اینترنت پر سرعت خود رو به رو بوده اید و با شرکت ارایه دهنده خدمات تماس گرفته اید و آنها گفته اند که مشکلی نیست و خط شما مشکل دارد و نویز خط شما مشکل اصلی است. اما این نویز چیست و چگونه بفهمیم مشکل از خط ماست. برای اینکه امکان اشکال یابی در خطوط پرسرعت وجود داشته باشد در همه مودمهای ADSL امکان تعیین شاخصهای نویز در خط تلفن وجود دارد و می تواند به شما کمک شایانی در رفع اشکال نماید. مهمترین این معیارها SNR (نسبت سیگنال به نویز) و همچنین Line Attenuation (شاخص میرایش خط تلفن) است. در واقع شاخص SNR نشان می دهد که به چه میزان سیگنال مفید در مقایسه با سیگنال مزاحم یا نویز در سیستم تلفن شما وجود دارد. SNR که مخفف Signal to Noise Ratio است معیاری است که می تواند خیلی به شما در تعیین ریشه کندی و قطعی سرویس تان کمک کند. این شاخص هم در دانلود و هم در اپلود اندازه گیری می شود که با دو مقدار SNR Margin Downstream و SNR Margin Upstream نمایش داده می شود که نشان دهنده وضعیت نویز در خطوط شماست. مقدار SNR کمتر از ۱۲ نشان دهنده مشکل جدی در نویز در خطوط است. مقدار بالاتر از ۲۰ وضعیت رضایت بخش و مقدار بالاتر از ۳۰ مقدار مناسب است.
در واقع این شاخص هر چه بیشتر باشد بهتر است و نشان می دهد سیگنال مفید بیشتری داریم. شاخص دیگر میزان میرایش خط تلفن و یا Line Attenuation است که همانگونه که از اسم آن بر می آید از آن شاخصهایی است که هر چه کمتر باشد بهتر است. میزان این شاخص در حالت ایده آل باید زیر ۲۰ باشد. بین ۲۰ تا ۵۰ مقدار قابل تحمل و بالاتر از ۵۰ نشان دهنده یک نوع مشکل در خط تلفن شماست. برای دیدن این مقادیر بسته به نوع مودم خود باید وارد پانل کنترلی آن شوید. معمولا این پانل کاربری با آدرس http://192.168.1.1 در مرورگر شما نمایش داده شود و یا مودم ADSL شما دارای یک برنامه جداگانه که در حین نصب درایور آن نصب می شود باشد. در هر حال با ورود به کنترل پانل مودم و جستجو در آیتمهای مربوط به ADSL می توانید این مقادیر را پیدا کنید. درصورتی که موفق به ورود به پنل نشدید به دفترچه راهنما و یا لیبل پشت مودم مراجعه کنید. در زیر چند نمونه را با هم می بینیم.

 

در شکل فوق شاخص SNR دانلود بسیار کم است و مشکل نویز دارد. مقدار این شاخص ۵٫۸ است که خیلی خیلی کم است و بخش عمده ای از ترافیک شامل نویز است.

 

در این شکل مقدار شاخصهای SNR بد نیست اما میزان میرایش خط Attenuation بالاست.

 

در این شکل میزان نویز در دانلود بیش از آپلود است و میزان میرایش خط هم در دانلود نسبتا” بالاست.

 

در این شکل میزان SNR بالاست اما به همان میزان میزان شاخص میرایش هم بالاست و خط مشکل خواهد داشت. اگر مودم شما فقط با USB به کامپیوتر وصل میشود احتمالا” دارای یک برنامه جداگانه برای کنترل پانل است که نمونه آن را برای یک نمونه می بینیم.

 

 

 

حالا اگر این مشکلات را دیدیم و مشکل قطعی هم داشتیم چه کنیم؟

 

۱- ممکن است نویزگیر (Splitter) خط شما دچار مشکل باشد. در صورت امکان با یک نمونه دیگر چک کنید.

۲- اگر در حین مکالمه با تلفن خود نیز صدای خر خر می شونید ممکن است سیم کشی تلفن خانه شما مشکل داشته باشد. اتصالان سیمها را چک کنید که تمیز و فاقد الودگی باشد. مطمئن شوید که برق فشار قوی از کنار خط تلفن عبور نکرده است. برق قوی اطراف خود میدان مغناطیسی پدید می آورد که بر روی خط تلفن اثر منفی دارد.

۳- اگر همه موارد را مطمئن هستید باید خط شما توسط مخابرات از طریق شرکت خدمات دهنده شما کنترل شود. شما باید با شرکتی که از آن ADSL گرفته اید تماس بگیرید و با توضیح دادن مقادیر SNR و اینکه کنترل کافی را انجام داده اید درخواست کنید خط شما را چک کنند. جالب است بدانید که در سوی مخابرات نیز نویزگیر مشابهی وجود دارد و ممکن است آن نویزگیز مشکل داشته باشد و یا اینکه تداخل در بین خطوط پدید آمده باشد که در هر صورت وظیفه مخابرات جهت پیگیری است.

مقایسه مقادیر SNR Margin

۶dB و کمتر بسیار بد است و مشکلات جدی برای شما بوجود می اورد
۷dB-10dB بد است اما طوری نیست که نتوان از سرویس ADSL استفاده کرد
۱۱dB-20dB خوب است
۲۰dB-28dB عالی است
۲۹dB و بیشتر بهترین شرایط ممکن برای داشتن یک خط با کیفیت است

 

مقایسه مقادیر Attenuation

۲۰dB و کمتر بهترین شرایط ممکن برای داشتن یک خط با کیفیت است
۲۰dB-30dB عالی است
۳۰dB-40dB خیلی خوب است
۴۰dB-50dB خوب است
۵۰dB-60dB ضعیف است و ممکن است اشکالاتی در ارتباط شما ایجاد کند
۶۰dB و بالاتر بسیار بد است و می تواند مشکلات جدی برای ارتباط شما ایجاد کند .

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

حمایت از ما با یک کلیک!

لطفا برای حمایت از ما یکبار (در روز) بر روی تبلیغات زیر کلیک نمایید: